Пятая седмица Великого поста. 8-14 апреля

Архангел Гавриил

8 апреля

Понедельник

26 марта по старому стилю

Глас 4.
Монастырский устав: cухоядение (хлеб, овощи, фрукты)

Собор Архангела Гавриила.

Сщмч. Иринея, еп. Сремского (304). Мчч. Вафусия и Верка пресвитеров, Арпилы монаха; мирян: Авива, Агна, Реаса, Игафракса, Искоя, Силы, Сигица, Сонирила, Суимвла, Ферма, Филла и мцц. Анны, Аллы, Ларисы, Моико, Мамики, Уирко, Анимаисы (Анимаиды), Гаафы, царицы Готфской, и Дуклиды, царевны Готфской (ок. 375). Прп. Малха Сирийского (IV). Прп. Василия Нового (X).

Мц. Параскевы (1939).

Книга пророка Исаии

И изы́де áнгелъ Госпóдень и изби́ от полкá Ассирíйска стó óсмьдесятъ пя́ть ты́сящъ. И востáвше заýтра, обрѣтóша вся́ тѣлесá мéртва. И отъи́де возврáщься сеннахири́мъ цáрь Ассирíйскiй и всели́ся во Ниневíи. И внегдá покланя́тися емý въ домý насарáху отечествоначáлнику своемý, Адрамелéхъ и сарасáръ сы́нове егó уби́ста егó мечьми́, сáми же убѣжáста во Армéнiю. И воцари́ся Асордáнъ сы́нъ егó вмѣ́сто егó.

И вышел Ангел Господень и поразил в стане Ассирийском сто восемьдесят пять тысяч человек. И встали поутру, и вот, всё тела мертвые. И отступил, и пошел, и возвратился Сеннахирим, царь Ассирийский, и жил в Ниневии. И когда он поклонялся в доме Нисроха, бога своего, Адрамелех и Шарецер, сыновья его, убили его мечом, а сами убежали в землю Араратскую. И воцарился Асардан, сын его, вместо него.

Книга Бытия

Бóгъ же речé Аврáму, повнегдá разлучи́тися Лóту от негó: воззри́ очи́ма твои́ма и ви́ждь от мѣ́ста, идѣ́же ты́ ны́нѣ еси́, къ сѣ́веру, и Ли́вѣ, и къ востóку, и мóрю: я́ко всю́ зéмлю, ю́же ты́ ви́диши, тебѣ́ дáмъ ю́ и сѣ́мени твоемý во вѣ́ки, и сотворю́ сѣ́мя твоé, я́ко песóкъ земны́й: áще ктó мóжетъ исчести́ песóкъ земны́й, тó и сѣ́мя твоé изочтéтъ: востáвъ проиди́ зéмлю въ долготý ея́ и въ широтý: я́ко тебѣ́ дáмъ ю́ и сѣ́мени твоемý во вѣ́къ. И отсели́вся Аврáмъ, пришéдъ всели́ся у дýба Мамврíйскаго, и́же бя́ше въ Хеврóнѣ: и создá тý жéртвенникъ Гóсподу.

И сказал Господь Авраму, после того как Лот отделился от него: возведи очи твои и с места, на котором ты теперь, посмотри к северу и к югу, и к востоку и к западу; ибо всю землю, которую ты видишь, тебе дам Я и потомству твоему навеки, и сделаю потомство твое, как песок земной; если кто может сосчитать песок земной, то и потомство твое сочтено будет; встань, пройди по земле сей в долготу и в широту ее, ибо Я тебе дам ее и потомству твоему навсегда. И двинул Аврам шатер, и пошел, и поселился у дубравы Мамре, что в Хевроне; и создал там жертвенник Господу.

Притчи

Долготерпѣли́въ мýжъ мнóгъ въ рáзумѣ, малодýшный же крѣ́пко безýменъ. Крóткiй мýжъ сéрдцу врáчь: мóль же костéмъ сéрдце чýвственно. Оклеветáяй убóгаго раздражáетъ сотвóршаго и́, почитáяй же егó ми́луетъ ни́щаго.

У терпеливого человека много разума, а раздражительный выказывает глупость. Кроткое сердце - жизнь для тела, а зависть - гниль для костей. Кто теснит бедного, тот хулит Творца его; чтущий же Его благотворит нуждающемуся.

Мученица Матрона Солунская

9 апреля

Вторник

27 марта ст.ст.

Монастырский устав: cухоядение (хлеб, овощи, фрукты)

Мц. Матроны Солунской (III-IV). Мчч. Мануила и Феодосия (304). Прп. Иоанна прозорливого, Египетского (394-395).

Книга пророка Исаии

И ны́нѣ не уразумѣ́лъ ли еси́? ни ли́ слы́шалъ еси́? Бо́гъ вѣ́чный, Бо́гъ устро́ивый концы́ земли́, не вза́лчетъ, ниже́ утруди́тся, ниже́ е́сть изобрѣ́тенiе прему́дрости его́, дая́й а́лчущымъ крѣ́пость и неболѣ́зненнымъ печа́ль. Вза́лчутъ бо юнѣ́йшiи, и утрудя́тся ю́ноты, и избра́ннiи не крѣ́пцы бу́дутъ: терпя́щiи же Го́спода измѣня́тъ крѣ́пость, окрыла́тѣютъ а́ки орли́, потеку́тъ и не утрудя́тся, по́йдутъ и не вза́лчутъ.

Разве ты не знаешь? разве ты не слышал, что вечный Господь Бог, сотворивший концы земли, не утомляется и не изнемогает? разум Его неисследим. Он дает утомленному силу, и изнемогшему дарует крепость. Утомляются и юноши и ослабевают, и молодые люди падают, а надеющиеся на Господа обновятся в силе: поднимут крылья, как орлы, потекут - и не устанут, пойдут - и не утомятся.

Книга Бытия

Изведе́ же его́ во́нъ и рече́ ему́: воззри́ на не́бо и изочти́ звѣ́зды, а́ще возмо́жеши исчести́ я́. И рече́: та́ко бу́детъ сѣ́мя твое́. И вѣ́рова Авра́мъ Бо́гу, и вмѣни́ся ему́ въ пра́вду. Рече́ же къ нему́: А́зъ е́смь Бо́гъ изведы́й тя́ от страны́ Халде́йскiя, я́ко да́ти тебѣ́ зе́млю сiю́ наслѣ́дствовати.

И вывел его вон и сказал ему: посмотри на небо и сосчитай звезды, если ты можешь счесть их. И сказал ему: столько будет у тебя потомков. Аврам поверил Господу, и Он вменил ему это в праведность. И сказал ему: Я Господь, Который вывел тебя из Ура Халдейского, чтобы дать тебе землю сию во владение.

Притчи

Се́рдце пра́вое и́щетъ чу́вства: уста́ же ненака́занныхъ уразумѣ́ютъ зла́я. На вся́ко вре́мя о́чи злы́хъ прiе́млютъ зла́я: до́брiи же безмо́лвствуютъ при́сно. Лу́чше части́ца ма́лая со стра́хомъ Госпо́днимъ, не́жели сокро́вища ве́лiя безъ боя́зни. Лу́чше учрежде́нiе от зе́лiй съ любо­́вiю и благода́тiю, не́жели представле́нiе телце́въ со враждо́ю.

Сердце разумного ищет знания, уста же глупых питаются глупостью. Все дни несчастного печальны; а у кого сердце весело, у того всегда пир. Лучше немногое при страхе Господнем, нежели большое сокровище, и при нем тревога. Лучше блюдо зелени, и при нем любовь, нежели откормленный бык, и при нем ненависть.

Преподобный Иларион Новый, Пеликитский

10 апреля

Среда

28 марта ст.ст.

Пища с растительным маслом

Прп. Илариона Нового, игумена Пеликитского (ок. 754). Прп. Стефана чудотворца, исп., игумена Триглийского (IX). Мчч. Ионы и Варахисия и других с ними (ок. 330). Мч. Бояна, кн. Болгарского (ок. 830).

Прмч. Евстратия Печерского (1097). Прп. Илариона Псковоезерского, Гдовского (1476). Св. Николая, исп., пресвитера (1931). Сщмч. Василия пресвитера (1938). Мч. Иоанна (1939).

Книга пророка Исаии

Ты́ же, Изрáилю, рáбе мóй, Иáкове, егóже избрáхъ, сѣ́мя Авраáмле, егóже возлюби́хъ, егóже поя́хъ от конéцъ земли́, и от стрáжбъ ея́ призвáхъ тя́, и рекóхъ ти́: рáбъ мóй еси́, избрáхъ тя́, и не остáвихъ тебé: не бóйся, съ тобóю бо éсмь, не прельщáю: áзъ бо éсмь Бóгъ твóй, укрѣпи́вый тя́, и помогóхъ ти́, и утверди́хъ тя́ десни́цею моéю прáведною: сé, постыдя́тся и посрáмятся вси́ сопротивля́ющiися тебѣ́, бýдутъ бо я́ко не сýщiи, и поги́бнутъ вси́ сопéрницы твои́.

А ты, Израиль, раб Мой, Иаков, которого Я избрал, семя Авраама, друга Моего, - ты, которого Я взял от концов земли и призвал от краев ее, и сказал тебе: "ты Мой раб, Я избрал тебя и не отвергну тебя": не бойся, ибо Я с тобою; не смущайся, ибо Я Бог твой; Я укреплю тебя, и помогу тебе, и поддержу тебя десницею правды Моей. Вот, в стыде и посрамлении останутся все, раздраженные против тебя; будут как ничто и погибнут препирающиеся с тобою.

Книга Бытия

Бы́сть же Аврáму лѣ́тъ дéвятьдесятъ дéвять: и яви́ся Госпóдь Аврáму и речé емý: А́зъ éсмь Бóгъ твóй, благоугождáй предо Мнóю и бýди непорóченъ: и положý завѣ́тъ Мóй междý Мнóю и междý тобóю: и умнóжу тя́ зѣлó. И падé Аврáмъ на лицы́ своéмъ, и речé емý Бóгъ, глагóля: и А́зъ сé, завѣ́тъ Мóй съ тобóю, и бýдеши отéцъ мнóжества язы́ковъ: и не наречéтся ктомý и́мя твоé Аврáмъ, но бýдетъ и́мя твоé Авраáмъ: я́ко отцá мнóгихъ язы́ковъ положи́хъ тя́.

Аврам был девяноста девяти лет, и Господь явился Авраму и сказал ему: Я Бог Всемогущий; ходи предо Мною и будь непорочен; и поставлю завет Мой между Мною и тобою, и весьма, весьма размножу тебя. И пал Аврам на лице свое. Бог продолжал говорить с ним и сказал: Я - вот завет Мой с тобою: ты будешь отцом множества народов, и не будешь ты больше называться Аврамом, но будет тебе имя: Авраам, ибо Я сделаю тебя отцом множества народов.

Притчи

Прибли́жи ко Гóсподу дѣлá твоя́, и утвердя́тся помышлéнiя твоя́. Вся́ содѣ́ла Госпóдь себé рáди: нечести́вiи же въ дéнь зóлъ поги́бнутъ. Нечи́стъ предъ Бóгомъ вся́къ высокосéрдый: въ рýку же рýцѣ влагáяй непрáведно не обезвини́тся. Начáло пути́ блáга, éже твори́ти прáведная, прiя́тна же предъ Бóгомъ пáче, нéжели жрéти жéртвы. Ищáй Гóспода обря́щетъ рáзумъ со прáвдою: прáвѣ же и́щущiи егó обря́щутъ ми́ръ.

Предай Господу дела твои, и предприятия твои совершатся. Все сделал Господь ради Себя; и даже нечестивого блюдет на день бедствия. Мерзость пред Господом всякий надменный сердцем; можно поручиться, что он не останется ненаказанным. Начало доброго пути - делать правду; это угоднее пред Богом, нежели приносить жертвы. Ищущий Господа найдет знание с правдою; истинно ищущие Его найдут мир.

Преподобные Псково-Печерские - Марк, Иона, и преподобномученик Корнилий

11 апреля

Четверг

29 марта ст.ст.

Пища с растительным маслом

Четверток Великого канона.

Мчч. Марка, еп. Арефусийского, Кирилла диакона и иных многих (ок. 363). Прп. Иоанна пустынника (IV). Свт. Евстафия исп., еп. Вифинийского (IX).

Прпп. Марка (XV), Ионы (1480), Псково-Печерских. Св. Михаила, исповедника, пресвитера (1933).

Книга пророка Исаии

Воспóйте Гóсподеви пѣ́снь нóву: начáлство егó, прослáвите и́мя егó от конéцъ земли́, сходя́щiи въ мóре и плáвающiи по немý, óстрови и живýщiи на ни́хъ. Возвесели́ся, пусты́не, и вéси ея́, придвóрiя, и живýщiи въ Кидáрѣ: возвеселя́тся живýщiи на кáмени, от крáя гóръ возопiю́тъ, дадя́тъ Бóгу слáву, добродѣ́тели егó во óстровѣхъ возвѣстя́тъ. Госпóдь Бóгъ си́лъ изы́детъ и сокруши́тъ рáть, воздви́гнетъ рвéнiе и возопiéтъ на враги́ своя́ со крѣ́постiю.

Пойте Господу новую песнь, хвалу Ему от концов земли, вы, плавающие по морю, и всё, наполняющее его, острова и живущие на них. Да возвысит голос пустыня и города ее, селения, где обитает Кидар; да торжествуют живущие на скалах, да возглашают с вершин гор. Да воздадут Господу славу, и хвалу Его да возвестят на островах. Господь выйдет, как исполин, как муж браней возбудит ревность; воззовет и поднимет воинский крик, и покажет Себя сильным против врагов Своих.

Книга Бытия

Речé же Госпóдь: вóпль Cодóмскiй и Гомóррскiй умнóжися ко мнѣ́, и грѣси́ и́хъ вели́цы зѣлó: сошéдъ ýбо узрю́, áще по вóплю и́хъ грядýщему ко мнѣ́ совершáются: áще же ни́, да разумѣ́ю. И обрати́вшеся оттýду мýжiе, прiидóша въ Cодóмъ: Авраáмъ же ещé бя́ше стоя́й предъ Гóсподемъ. И прибли́жився Авраáмъ, речé: погуби́ши ли прáведнаго съ нечести́вымъ… Речé же Госпóдь: áще бýдутъ въ Cодóмѣхъ пятьдеся́тъ прáведницы во грáдѣ, остáвлю вéсь грáдъ и всé мѣ́сто и́хъ рáди.

И сказал Господь: вопль Содомский и Гоморрский, велик он, и грех их, тяжел он весьма; сойду и посмотрю, точно ли они поступают так, каков вопль на них, восходящий ко Мне, или нет; узнаю. И обратились мужи оттуда и пошли в Содом; Авраам же еще стоял пред лицем Господа. И подошел Авраам и сказал: неужели Ты погубишь праведного с нечестивым… Господь сказал: если Я найду в городе Содоме пятьдесят праведников, то Я ради них пощажу весь город и все место сие.

Притчи

Сýть путié мня́щiися прáви бы́ти мýжу, обáче послѣ́дняя и́хъ зря́тъ во днó áдово. Мýжъ въ трудѣ́хъ труждáется себѣ́ и изнуждáетъ поги́бель свою́: стропти́вый во свои́хъ устáхъ нóситъ поги́бель.
Мýжъ законопрестýпенъ прельщáетъ дрýги и отвóдитъ и́хъ въ пути́ не блáги. Утверждáяй óчи свои́ мы́слитъ развращéнная, грызы́й же устнѣ́ свои́ опредѣля́етъ вся́ злáя: сéй пéщь éсть злóбы.

Есть пути, которые кажутся человеку прямыми, но конец их путь к смерти. Трудящийся трудится для себя, потому что понуждает его к тому рот его.
Человек неблагонамеренный развращает ближнего своего и ведет его на путь недобрый; прищуривает глаза свои, чтобы придумать коварство; закусывая себе губы, совершает злодейство; он - печь злобы.

Преподобный Иоанн Лествичник

12 апреля

Пятница

30 марта ст.ст.

Монастырский устав: cухоядение (хлеб, овощи, фрукты)

Прп. Иоанна Лествичника (649). Свт. Софрония, еп. Иркутского (1771). Прор. Иоада (X до Р.Х.). Апп. Сосфена, Аполлоса, Кифы, Кесаря и Епафродита (I). Св. Еввулы, матери вмч. Пантелеимона (ок. 305). Прп. Иоанна безмолвника (VI). Прп. Зосимы, еп. Сиракузского (ок. 662).

Книга пророка Исаии

Тáко глагóлетъ Госпóдь Саваóѳъ: утруди́ся Еги́петъ и кýпли еѳióпскiя, и Саваи́мстiи мýжiе высóцыи къ тебѣ́ прéйдутъ и тебѣ́ бýдутъ раби́, и вслѣ́дъ тебé пóйдутъ свя́зани ýзами ручны́ми, и прéйдутъ къ тебѣ́ и поклóнятся тебѣ́, и въ тебѣ́ помóлятся, я́ко въ тебѣ́ Бóгъ éсть, и рекýтъ: нѣ́сть Бóга рáзвѣ тебé: ты́ бо еси́ Бóгъ, и не вѣ́дѣхомъ, Бóгъ Изрáилевъ Спáсъ.

Так говорит Господь: труды Египтян и торговля Ефиоплян, и Савейцы, люди рослые, к тебе перейдут и будут твоими; они последуют за тобою, в цепях придут и повергнутся пред тобою, и будут умолять тебя, говоря: у тебя только Бог, и нет иного Бога. Истинно Ты Бог сокровенный, Бог Израилев, Спаситель.

Книга Бытия

И бы́сть по глагóлѣхъ си́хъ, Бóгъ искушáше Авраáма и речé емý: Авраáме, Авраáме. И речé: сé áзъ. И речé: поими́ сы́на твоегó возлю́бленнаго, егóже возлюби́лъ еси́, Исаáка, и иди́ на зéмлю высóку и вознеси́ егó тáмо во всесожжéнiе, на еди́ну от гóръ, и́хже ти́ рекý. Востáвъ же Авраáмъ ýтро, осѣдлá осля́ своé: поя́тъ же съ собóю двá óтрочища и Исаáка сы́на своегó: и растни́въ дровá во всесожжéнiе, востáвъ и́де, и прiи́де на мѣ́сто, éже речé емý Бóгъ.

И было, после сих происшествий Бог искушал Авраама и сказал ему: Авраам! Он сказал: вот я. Бог сказал: возьми сына твоего, единственного твоего, которого ты любишь, Исаака; и пойди в землю Мориа и там принеси его во всесожжение на одной из гор, о которой Я скажу тебе. Авраам встал рано утром, оседлал осла своего, взял с собою двоих из отроков своих и Исаака, сына своего; наколол дров для всесожжения, и встав пошел на место, о котором сказал ему Бог.

Притчи

На вся́ко врéмя дрýгъ да бýдетъ тебѣ́, брáтiя же въ нýждахъ полéзни да бýдутъ: сегó бо рáди раждáются. Мýжъ безýменъ плéщетъ и рáдуется себѣ́, я́коже поручáяйся испорýчитъ дрýга своегó, на свои́хъ же устнáхъ óгнь сокрóвищствуетъ.
Водá глубокá слóво въ сéрдцы мýжа, рѣкá же изскáчущи и истóчникъ жи́зни. Чуди́тися лицý нечести́ваго не добрó, нижé преподóбно укланя́ти прáведное на судѣ́.

Друг любит во всякое время и, как брат, явится во время несчастья. Человек малоумный дает руку и ручается за ближнего своего.
Слова уст человеческих - глубокие воды; источник мудрости - струящийся поток. Нехорошо быть лицеприятным к нечестивому, чтобы ниспровергнуть праведного на суде.

Святитель Иннокентий (Вениаминов), митрополит Московский и Коломенский

13 апреля

Суббота

31 марта ст.ст.

Пища с растительным маслом

Похвала Пресвятой Богородицы (Суббота Акафиста).

Сщмч. Ипатия, еп. Гангрского (ок. 326). Прп. Аполлония, пустынника Египетского (IV). Сщмчч. Авды, еп. Персидского, и Вениамина диакона (418-424). Прп. Ипатия, игумена Руфианского (ок. 446).

Прп. Ипатия целебника, Печерского (XIV). Свт. Ионы, митр. Московского и всея России, чудотворца (1461).
Свт. Иннокентия, митр. Московского (1879). Прп. Филарета Глинского (1841). Сщмч. Иоанна пресвитера (1938).

Послание к Евреям

И я́коже лежи́тъ человѣ́комъ еди́ною умрéти, потóмъ же сýдъ, тáко и Христóсъ еди́ною принесéся, во éже вознести́ мнóгихъ грѣхи́, вторóе безъ грѣхá яви́тся, ждýщымъ егó во спасéнiе.

И как человекам положено однажды умереть, а потом суд, так и Христос, однажды принеся Себя в жертву, чтобы подъять грехи многих, во второй раз явится не для очищения греха, а для ожидающих Его во спасение.

Евангелие от Марка

И изы́де Иисýсъ и ученицы́ егó въ вéси кесарíи Фили́пповы: и на пути́ вопрошáше ученики́ своя́, глагóля и́мъ: когó мя глагóлютъ человѣ́цы бы́ти? Они́ же отвѣщáша: Иоáнна крести́теля: и инíи илiю́: друзíи же еди́наго от прорóкъ. И тóй глагóла и́мъ: вы́ же когó мя глагóлете бы́ти? Отвѣщáвъ же пéтръ глагóла емý: ты́ еси́ Христóсъ. И запрети́ и́мъ, да ни комýже глагóлютъ о нéмъ.

И пошел Иисус с учениками Своими в селения Кесарии Филипповой. Дорогою Он спрашивал учеников Своих: за кого почитают Меня люди? Они отвечали: за Иоанна Крестителя; другие же - за Илию; а иные - за одного из пророков. Он говорит им: а вы за кого почитаете Меня? Петр сказал Ему в ответ: Ты Христос. И запретил им, чтобы никому не говорили о Нем.

Преподобная Мария Египетская

14 апреля

Воскресенье

1 апреля ст.ст.

Глас 5.
Пища с растительным маслом

Прп. Марии Египетской (522). Мчч. Геронтия и Василида (III). Прп. Макария, игумена Пеликитской обители (ок. 830).

Мч. Авраамия Болгарского, Владимирского чудотворца (1229). Прп. Геронтия, канонарха Печерского (XIV). Прав. Ахаза. Прп. Евфимия, архим. Суздальского, чудотворца (1404). Прп. Варсонофия Оптинского (1913). Сщмч. Сергия пресвитера (1938).

Послание к Евреям

Христóсъ же пришéдъ архiерéй грядýщихъ блáгъ, бóлшею и совершéннѣйшею ски́нiею, нерукотворéнною, си́рѣчь, не сея́ твáри, ни крóвiю кóзлею нижé тéлчею, но своéю крóвiю, вни́де еди́ною во святáя, вѣ́чное искуплéнiе обрѣты́й.

Но Христос, Первосвященник будущих благ, придя с большею и совершеннейшею скиниею, нерукотворенною, то есть не такового устроения, и не с кровью козлов и тельцов, но со Своею Кровию, однажды вошел во святилище и приобрел вечное искупление.

Евангелие от Марка

Иисýсъ же призвáвъ и́хъ, глагóла и́мъ: вѣ́сте, я́ко мня́щiися владѣ́ти язы́ки, соодолѣвáютъ и́мъ, и вели́цыи и́хъ обладáютъ и́ми:не тáко же бýдетъ въ вáсъ: но и́же áще хóщетъ въ вáсъ вя́щшiй бы́ти, да бýдетъ вáмъ слугá:и и́же áще хóщетъ въ вáсъ бы́ти стáрѣй, да бýдетъ всѣ́мъ рáбъ: и́бо Сы́нъ человѣ́чь не прiи́де, да послýжатъ емý, но да послýжитъ и дáстъ дýшу свою́ избавлéнiе за мнóги.

Иисус же, подозвав их, сказал им: вы знаете, что почитающиеся князьями народов господствуют над ними, и вельможи их властвуют ими. Но между вами да не будет так: а кто хочет быть бо́льшим между вами, да будем вам слугою; и кто хочет быть первым между вами, да будет всем рабом. Ибо и Сын Человеческий не для того пришел, чтобы Ему служили, но чтобы послужить и отдать душу Свою для искупления многих.

 

Православие.ру